lørdag 22. mars 2014

Lavkarbobrød






Det er alltid fint å prøve noe nytt, men jeg må ærlig innrømme at jeg har mine favoritter. Det er ikke så gøy å bruke masse tid på å finne frem til nye oppskrifter dersom jeg ikke er veldig sikker på at resultatet skal bli vellykket. Når det kommer til brødbaking har jeg min egen metode som fungerer bra, men det har vært foreslått i en tid nå at jeg kunne prøvd noe med mindre karbohydrater. Denne oppskriften har ligget i permen i to år (!) og idag ropte den på meg (eller var det det at den lå bak sjokoladekakeoppskriften, kanskje?) Vellykket ble det iallfall.
 

4 egg
1 ts bakepulver
½ boks creme fraiche
3 ss olivenolje
60 g kruskakli
20 g linfrø
20 g gresskarkjerner
50 g sesamfrø
50 g solsikkekjerner

Sett ovnen på 180 grader.
Ha eggene i en bolle. Tilsett creme fraiche og olje og visp sammen
Bland alt det tørre sammen i en annen bolle. Bland dette i det våte. Rør med en sleiv.
Ha i bakepulver helt til slutt.

Ha røren i en middels stor brødform, godt smurt, eller kledd med bakepapir. Stek på nederste rille i ovnen i ca 60 min. Avkjøl på rist.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar